zondag 12 juli 2015

getest - Grace babyjurk van Emma & Mona

Begin deze maand lanceerde Griet, bekend van de blog Emma & Mona, maar ook van de Stof voor durf-het-zelvers boeken, een gratis patroon voor een babyjurkje, Grace genaamd. Eindelijk! Een patroon voor babymeisjes! De meeste leuke patronen beginnen, tot mijn grote frustratie, maar aan een 2 jaar, maar deze start reeds aan maatje 62. Voor mijn kleine pruts maakte ik een 80. Ze zit nu volop in 74/80 (afhankelijk van merk tot merk) dus de 80 leek me ideaal. Helaas valt het wel erg klein vind ik. Ik maakte nog een pamperbroekje voor onder 't jurkje gezien het zo kort komt.

Of het nu aan t patroon ligt of aan mij, dit kleedje heeft me bloed, zweet en tranen gekost. Het zal grotendeels wel aan mij liggen hoor, zoals gewoonlijk :)

't Liep al fout bij t stof knippen. Voor het rokdeel staat er in't patroon dat je een rechthoek moet knippen van xx op xx tegen de stofvouw. Wat ze willen zeggen is dat je vanaf de stofvouw gemeten de aangeduide breedte moet knippen, dus dat je stuk stof eigenlijk dubbel zo breed moet zijn dan de opgegeven maten. Dat had ik dus niet door, slim van me. Bijgevolg heb ik een extra naad in het rokdeel. Verder heb ik het volledig kleedje 2x gestikt en terug losgetornd denk ik, maar dat zal zeker aan mij gelegen hebben (of aan t late uur op de avond)

Ik koos ervoor om de knopen te vervangen door een blinde rits. Dit hoofdzakelijk omdat mijn vintage machine geen mooie knoopsgaten kan maken (nee die nieuwe machine is er helaas nog niet). De knopen zijn vooral handig bij kleine baby's die makkelijk op hun buikje blijven liggen om de knopen dicht te doen, laat dat net nu hetgene zijn dat Roxanne niet wil doen, stilliggen, stilstaan of gewoon eventjes wachten. Dan is een rits toch sneller dicht. Het kon in principe ook met een volledige rits (zoals de Miss Chips kleedjes).

Het moeilijkste aan dit kleedje vond ik de kapmouwtjes even groot krijgen, wat me ook niet 100% gelukt is.

Stofje: Golden moon van Atelier Brunette bij Bambiblauw
schoentjes: Pepe





Geen opmerkingen:

Een reactie posten