dinsdag 26 augustus 2014

Stromae achterna of was het nu the sound of music?

Twee maand geleden werd ons gezin uitgebreid met een prachtige dochter. Vandaag was het zo ver, doop en babyborrel en eindelijk kon ik hun home made outfits showen.

Ik koos, begin april reeds, voor een eenvoudige geometrische print in 3 verschillende kleuren. Gekocht op etsy (en helaas douanekosten aan mijn been gehad).

De jongens mochten zelf kiezen tussen geel, rood of blauw. Ze kozen natuurlijk beiden hun lievelingskleur, wat had je gedacht?!

Dus eind april was de stof binnen en ging ik beginnen aan hun outfit, maar ... Andere projectjes kregen voorrang, stofjes werden steeds weer aan de kant gelegd tot vorige week, het werd echt wel hoogtijd op doopoutfits te maken! Zo'n beetje gezonde druk voor een deadline, ik lijk dat nodig te hebben ;)

2 dagen voor de babyborrel moest ik nog op zoek naar knopen, dus de veritas binnen. Deze hemdjes waren mijn eerste keer knopen aanzetten, nee ik heb geen zo'n heerlijke naaimachine die knopen voor mij aanzet, 't is hier nog op de ambachtelijke manier. Maar miljaar zeg, wat ben ik verschoten van de prijs van knopen! 0,50 cent voor een simpele knoop, ze lijken wel van zilver gemaakt te zijn of zo?! Opeens verstond ik mijn moeder, vroeger als kind werden te kleine kledingstukken, boekentassen, rugzakken, ... ontmanteld van knopen, knijpertjes, schuivertjes, ... Ik vond dat maar raar toen ;) maar nu versta ik waarom ze dat deed, eigenlijk stom van al die dure fournituren die herbruikbaar zijn zomaar in de vuilbak te smijten, niet? Dus voortaan doen we dat ook. En sorry Veritas, maar op aanraden van een naailustige vriendin koop ik voortaan knopen in China aan 2 euro voor 200 stuks of zo. Lang leve de chinezen (en aliexpress).

Zoon nummer 1 koos dus voor geel, hij kreeg een gele broek in stretchjeans (boardwalk uit home made couture) met grijze paspel, de zakken werden gevoerd met het katoentje van t hemdje. Voor zijn hemd ging ik uit van de gingerbread (eveneens uit home made couture) maar voegde wat extra's toe aan het patroon, schouderpand in geel, paspel aan mouwtjes, ... okergele collegien kniekousen maakten het geheel af.

Maxim, zot van brandweer, koos voor rood natuurlijk. Hij kreeg een rode boardwalk in stretch gabardine, hier ook terug gevoerd met stofje van hemdje. Een gingerbread hemdje, hier en daar wat aangepast om het speels te houden.
Kleine zus kreeg een jurkje van eigen ontwerp. Bovenstukje van een bestaand patroon verbreed en geplooid in t midden, mouwen van een ander patroontje en een rimpelrokje. rond haar leentjes een stukje boordstof om t geheel te breken. Op de foto is het kleedje nog niet gezoomd en de mouwtjes nog niet afgewerkt, was een pasfoto dan ook he ;) Het omzomen en afwerken vond pas 8 uur voor de doopviering plaats... Van wat gezonde stress gesproken :)


Het resultaat; een zonnige, speelse outfit voor de doop en babyborrel van onze meid!


(hoe komt het toch dat ik tijdens het maken van deze outfits constant met Do, Re, Mi uit de sound of music in mijn hoofd zat? )

1 opmerking: