dinsdag 7 juli 2015

NAAIMACHINE GEZOCHT

Dankzij een stel geweldige vrienden is mijn wederhelft er eindelijk van overtuigd. Ik verdien een nieuwe naaimachine (nvdr doet een vreugdesprongetje) Lange onderhandelingen, met de nodige wijn in aanslag, over het wat en hoe bij naaimachines, getuigenissen van de vriend in kwestie over t stil werken, uitzinnige verhalen over een nog grotere stoffenvoorraad dan de mijne en absurde vergelijkingen van mijn kant uit tussen zagen en naaimachines (aja, je kan toch ook niet figuurzagen met een cirkelzaag he?) deden hem eindelijk inzien dat een gedreven hobbynaaister op zijn minst een goede naaimachine nodig heeft en een overlock.  Mijn vintage ding doet goed zijn werk, rechtdoor en zigzag, maar daarmee is alles gezegd eigenlijk. Het is vooral het lawaai dat als hier deshuizes als 'storend' beschreven wordt. 

Voor alle duidelijkheid, ik heb niets tegen naaimachines uit de aldi, lidl, ikea, kruidvat of elektrowinkel. Deze zijn ideaal voor beginnende naaisters, die de hobby willen ontdekken maar nog niet zeker weten of naaien wel hun ding zal zijn. Ikzelf begon op een ikea machine, dat ding deed goed zijn job maar t mocht niet te lastig of te moeilijk zijn. Daarna erfde ik de vintage naaimachine van mijn man zijn grootmoeder. Een oude Pfaff. Maar nu is het echt tijd voor een goede naaimachine. 

Maar nu ... k weet niet of je onlangs het aanbod naaimachines al eens bekeken hebt? Enwel ik wel, 't is overdonderend. Zo veel keuze, zo veel opties, zo veel tierlantijntjes, ... een mens zou t bos door de bomen niet meer zien! Daarom enkele tips bij het kiezen van een naaimachine: 

tip 1: Neem ruim de tijd om op allerhande websites en in winkels kennis op te doen, doe een marktonderzoek, lees recensies en ondervraag vriendinnen. Je kan namelijk niet gaan vergelijken als je niet weet wat er allemaal op de markt is. Stel voor jezelf een richtbedrag op. 

tip 2: Blijf zo lang mogelijk doorgaan op je goedkoop machinetje tot er voldoende budget is voor een echte goede machine. Laat je niet verleiden tot een goedkoper tussen exemplaar waar je met tijd toch dingen op gaat missen. 

tip 3: Stel jezelf in vraag; wat wil je gaan doen? Wil je vooral herstellingswerken doen, broeken inkorten en zo? Wil je kledingstukken maken voor de kids? Wil je aan de slag met jeansstoffen, delicate stoffen? Wil je gaan borduren? Of is quilten iets voor jou? Het is noodzakelijk dat je aan een kleine zelfanalyse gaat doen. Borduren kan er super uit zien als optie maar ben je ook van plan om te gaan borduren? 

tip 4: Maak een scorebord. Links zet je in een kolom alle opties die je noodzakelijk vind, daaronder de opties die je wel graag wil en daaronder de opties die leuk zouden zijn. De 'absoluut noodzakelijke opties' krijgen 5 punten, de 'oja, die wil ik graag' opties 3 punten en de 'oh dat is leuk maar ik ga die (waarschijnlijk) niet missen' 1 punt. Dingen die je echt niet wil hebben krijgen geen punten. Zitten er machines tussen met dingen die je echt haat? Laat die dan weg, want die haat zal nooit omgetoverd worden tot liefde ;) Enkele voorbeeldjes uit mijn scorebord; onder absoluut noodzakelijk versta ik, tweelingnaald mogelijk, groot werkvlak, automatisch knoopsgat, ... onder de opties die ik graag wil vallen bij mij snel spoelwindsysteem, decoratieve steken, draadinrijger, draafafsnijder, bovenstrasport, ... de leuke dingen voor mij zijn dan weer een alfabet, mogelijkheid tot borduren, start/stop knop, ... Voor iedereen zal dit prioriteitenlijstje anders zijn. Naast de optiekolom maak je per toestel een kolom op om punten te geven. Onderaan je blad tel je de punten op en zie je hoeveel die machine scoort. De machine met t meeste punten zal normaal de meest ideale machine voor je zijn. En neen, de ideale machine bestaat waarschijnlijk niet (of is niet betaalbaar) 

tip 5: ga je top 5 machines uittesten. Ze mogen dan misschien wel alle gewenste functies hebben, is het ook een handige machine? Geef de machines ook punten voor gebruiksgemak. 

tip 6: Ga niet online zitten zoeken naar de beste promo in een of ander ver land. Een naaimachine heeft van tijd tot tijd onderhoud nodig, en dan is t handig dat je geen weken zonder zit en torenhoge verzendkosten moet gaan neertellen. Ga op zoek naar een goeie naaiwinkel in de buurt (voor de ene kan dat zijn in zijn stad, voor de mensen op de boerenbuiten, zoals ik, zal dat eerder een perimeter van x aantal kilometer zijn). Bevraag ook de winkel (en klanten) naar de naverkoopservice. 

tip 7: Is je keuze gemaakt? Ga dan naar de uitgekozen naaiwinkel, en neem je gierige man mee, misschien kan hij nog een mooie korting versieren :) We doen het nog steeds veel te weinig, maar korting vragen loont vaak. Al is het in een aankoopbon voor materiaal, of iets extra dat je krijgt. Cadeautjes zijn altijd leuk. Laat je niet van de wijs brengen door de mooie acties bij andere toestellen die de verkoper nog uit zijn mooi schudt. 

tip 8: (de minst leuke) hou je aan je budget. Ook bij naaimachines kan je buitensporig doen. Een goeie machine kost wat geld, behoorlijk wat geld vaak maar we moeten realistisch blijven natuurlijk. Afhankelijk van je optielijstje heb je een goede machine tussen de 500 en 800 euro als ik de markt bekijk. 

tip 9: geraak je er echt niet uit? Elimineer dan alle naaimachines die niet hoog scoorden in je lijst + alle die te duur waren. Stel een nieuw prioriteitenlijstje op en geef de overgebleven machines opnieuw punten, hou daarbij rekening met afstand tot naaiwinkel en de naverkoopservice van de winkel. 

en tot slot tip 10: ga alstublieft niet vragen op een naaiforum welke machine er 't best is. Da's zo persoonlijk en een eindeloze discussie zonder antwoord. Da's net als vragen welke automerk er 't best is, daar is ook geen sluitend antwoord op. Je kunt natuurlijk wel eens informeren of mensen met dat bepaald type van naaimachine (jouw nummer 1) tevreden zijn van hun aankoop om de laatste twijfels weg te werken. 

Veel succes met de zoektocht naar jouw (bijna) ideale naaimachine.
Ik hoor het graag als ik jullie heb kunnen helpen in de keuze.

Liefs
Lies

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tips!! Ik ben ook op zoek naar een nieuwe naaimachine, momenteel maak ik nog gebruik van de geërfde goedkope lidl-naaimachine. Njah, ik had nog nooit een machine van dicht gezien en naaide nu, 4 jaar later, een volledige zomercollectie voor m'n dochter. Tijd voor nieuw en degelijker materiaal dus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een betrouwbare verkoper die weet waarover hij het heeft is alles. Dat heb ik vooral gemerkt bij het kopen van mijn machine. Hier werd het een brother en nog geen moment spijt van gehad en die lijst had ik ook gemaakt. Handige tips voor de beginners.

    BeantwoordenVerwijderen